lørdag den 18. februar 2012

Lækker pizzadej

Virkelig god pizzadej - lige så elastisk som sådan en skal være og ganske svær at rulle ud... Men det er bestemt ikke nogen ulempe, når man skal lave pizzabund - det betyder bare at den får en god krumme og så skal man man også huske ikke at overøse den med fyld, så bunden ikke kan nå at bage helt igennem...

Jeg brugte den til pizzasnegle, som fungere rigtig godt som et mellemmåltid sammen med lidt frugt herhjemme om eftermiddagen - har i lyst til at prøve?

Pizzadej
Du skal bruge:

500g pizzamel
35g gær
ca. 3-3½ dl vand
1½ spsk. olie
1½ tsk. salt

Opløs gæren i lunkent vand. Tilsæt lidt af melet før du tilsætter resten af ingredienserne og hæld resten af melet i og ælt det godt sammen i 4-6 minutter, til den er glat og smidig.

Form dejen som en kugle og læg den til hævning i en skål tildækket et lunt sted ca. 30 minutter.

Slå dejen ned og form den til en kugle endnu en gang og lad den efterhæve til dobbelt størrelse - ca. 30 minutter.

Nu er dejen klar til at blive rullet ud og brugt til pizza, kuvertbrød eller pizzasnegle.

3 kommentarer:

  1. Lidt hurtigere vil være at folk selv bruger opskriften fra posen med pizzamel, hvor denne også er kopieret fra! :-)

    SvarSlet
  2. Jeg da det er fint at du som anonym anklager mig for bare at kopiere fra færdigproducerede vares opskrifter... Faktisk er opskriften fra amos store bagebog og jeg brugte det i forbindelse med min søns fødselsdag skulle fejres i dagplejen men ja bevares hvis man har lyst til at bruge færdigblandinger hvor man reelt set ikke aner hvad indholdet er, så står det dig da frit for...

    SvarSlet
  3. Jeg da det er fint at du som anonym anklager mig for bare at kopiere fra færdigproducerede vares opskrifter... Faktisk er opskriften fra amos store bagebog og jeg brugte det i forbindelse med min søns fødselsdag skulle fejres i dagplejen men ja bevares hvis man har lyst til at bruge færdigblandinger hvor man reelt set ikke aner hvad indholdet er, så står det dig da frit for...

    SvarSlet

Print