torsdag den 4. oktober 2012

Mandelmælk og boghvedepandekager

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at få lånt et eksemplar af kogebogen Sundt Sødt af Pia Krøyer, som Mie har været så sød at dele opskrifter fra.
Jeg har fået afprøvet nogle enkelte opskrifter indtil videre, en der er stadig sat mange mærker i bogen, på ting jeg gerne vil prøve. Det første jeg vil dele med jer er opskrifterne på mandelmælk og boghvedepandekager. Det ene var et større hit end det andet, men det kommer jeg til senere, nu synes jeg lige, at jeg vil give opskrifterne videre og så kan i jo selv bedømme om i har lyst til at lave det...


Mandelmælk
(fri for sukker, gluten og mælk)

Du skal bruge:
2½ dl mandler
7½ dl koldt vand

Læg mandlerne i blød natten over (i køleskabet) Hæld vandet fra og kom mandlerne op i en blender sammen med det kolde vand. Kør blandingen indtil mandlerne er helt fint blendet. Hæld mælken igennem en finmasket sigte eller læg et saftklæde i en sigte og hæld mælken igennem.

Tip: Du kan også sagtens bruge både hasselnødder og valnødder i stedet for mandler og mælken skulle efter sigende smage ganske fortræffeligt i kaffe eller te!

Herhjemme synes vi at mælken havde en rigtig fin smag af mandler og var et godt afbræk til den traditionelle komælk. Mælken kan også bruges til bagværk, hvilket i min bog er et stort plus! Hvis du ikke lige har lyst til at stå og bakse med det derhjemme, så kan du også købe mandelmælk i diverse helsekostbutikker - de er dog lidt pebrede i prisen.

Boghvedepandekager
(fri for gluten og mælk)

Du skal bruge:
100g boghvedemel (eller boghvedegryn, som du så selv kværner til mel i din foodprocessor)
100g fuldkornsrismel (eller alm. rismel, som jeg brugte)
60g fintmalet havregryn
6 dl ris- eller mandelmælk (jeg brugte mandelmælk)
4 spsk. smeltet kokosolie (jeg er ikke hoppet på den bølge og brugte jordnøddeolie i stedet)
4 æg
2 tsk. bagepulver
1 tsk. stødt kardemomme
1 tsk. vaniljepulver (IKKE vaniljesukker!)
3 spsk. agavesirup
½ tsk. salt

Portionen rækker til cirka 12 pandekager

Pisk mel, havregryn, ris- eller mandelmælk, olien og æg sammen. Tilsæt bagepulver, kardemomme, vanilje, agavesirup og salt og pisk det hele samme til en jævn dej. Kan bages over bål eller på en stegepande hjemme på komfuret.

Er du vimmer disse pandekager er SÅ gode! Vi råspiste af dem og kunne slet ikke få nok! Det er virkelig et fantastisk alternativ til de traditionelle pandekager og så smager de herligt med lidt hjemmelavet bærsirup på! Skal man flotte sig, så ville en rigtig god vaniljeis også gå super godt dertil...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print