mandag den 9. januar 2012

Tilberegning, økologi og allergi

Egentlig behøver du ikke diverse fancy køkkenapparater for at tilberede god mad til din baby. Dog anbefaler jeg, at du har:
  • en grønsagsdamper eller en dampinsats (kan købes hos isenkræmmeren for mellem 60 og 100 kr.)  og
  • en blender, stavblender eller foodprocessor 
til at purere babyens mad med. Alternativt kan du også komme maden i en grønsagskværn ellerpresse den gennem en si ved hjælp af en træske.

Tilberedning
De bedste tilberedningsmåder til babys første mad er dampning, pochering eller stegning. Grunden hertil er, at dampet og stegt mad har den fordel. at det ikke kommer i berøring med vand, som kan udvaske næringsstoffer.

Økologi
Når man kigger på babys indtag af mad, så spiser babyen langt mere i forhold til sin egen vægt end en voksen gør. Derfor er det godt at sørge for at maden er så ren som muligt. Jeg er ikke økologi-freak, men jeg vil godt være sikker på, at mit barn ikke udsættes for sprøjtegifte og andre skadelige stoffer, når jeg putter mad i munden på ham.

Det sikre jeg mig ved at købe overvejende økologiske varer, når jeg skal handle ind til hans mad. Han får økologisk sødmælk at drikke og har jeg ikke lige råd til at købe friske økologiske grøntsager, så er der ofte poser fra frost på tilbud og så ryger de i kurven.

På listen over frugt og grønt, som du skal være særlig opmærksom på, fordi det typisk er råvarer, som sprøjtes mest og du derfor bør overveje at skaffe økologisk er:
  • Peberfrugter
  • Blegselleri
  • Rodfrugter som kartofler og gulerødder
  • Bladgrønsager som spinat eller salat
  • Ferskner eller nektariner
  • Æbler
  • Jordbær
  • Kirsebær
  • Tørrede abrikoser (de fine orange indeholder nemlig svovl!)
Allergi - du skal være opmærksom
Din babys fordøjelsessystem er stadig under udvikling på tidspunktet, hvor du begynder at tilbyde det fast føde. Derfor kan ufordøjede proteiner endnu passere gennem. Når det sker, vil kroppen behandle disse normalt harmløse proteiner som allergener. Efter barnet er fyldt et år bliver fødevareallergi et mindre problem, da fordøjelsessystemet herefter er udviklet så meget, at det selv kan frasortere de fleste proteiner.

Har din familie mange problemer med allergi, kan din baby også have sarte fordøjelsesorganer, som skal bruge længere tid på at blive færdigudviklet. Er det tilfældet bør i tale med sundhedsplejersken eller lægen for at finde ud af om i skal vente med at introducere visse fødevarer til efter barnets første fødselsdag...

Har du mistanke om at dit barn har fødevareallergi, skal du staks holde op med at tilbyde baby den mistænkelige varer og tal med din sundhedsplejerske eller læge. Næsten alle fødevarer kan forårsage allergi, de mest almindelige er:
  • Mælk
  • Æg
  • Soya
  • Hvede
  • Soja
  • Fisk
  • Skaldyr
  • Nødder
  • Jordnødder
  • Bælgfrugter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print