tirsdag den 2. november 2021

Udfordringer ved fødevareallergi - gæsteindlæg fra 2013

Jeg faldt over et af mine gamle indlæg, som jeg synes var ekstremt vigtigt at få hevet frem i lyset igen. Derfor har jeg valgt at genudgive det i sin oprindelige form her nedenfor og jeg håber, at i vil læse med på det super fine gæsteindlæg, som jeg fik Anna til at skrive tilbage i 2013. 

God læselyst! 

Nu efter lang tids stilhed (bl.a. fordi jeg nu er blevet mor igen) så kan jeg endelig præsentere jer kære læsere for noget, som jeg længe gerne har ville skrive om, men ikke rigtig haft ekspertisen eller haft inde på livet selv, nemlig børn og fødevareallergi. Derfor har jeg allieret mig med en rigtig sød veninde, som meget gerne ville fortælle om familiens hverdag og udfordringer med fødevareallergien tæt inde på kroppen. Så jeg giver ordet videre og håber, at i synes lige så godt om indlægget som jeg.



Da Agnethe spurgte, om jeg havde lyst til at gæsteblogge om, hvordan det er at være forælder til et barn med fødevareallergi, og om, hvordan vi tackler det i hverdagen, tænkte jeg, at jeg da sikkert ikke havde noget, at bidrage med, men ved nærmere eftertanke, har vi gjort os en del erfaringer, som jeg selv godt kunne have haft gavn af. 


I dette indlæg vil jeg præsentere "os" og skrive lidt om indkøb til allergikost. Det kan nemlig godt være frustrerende at stå der med en helt ny "diagnose" og skulle gentænke sine indkøb. I senere indlæg påtænker jeg at komme med lidt tips til madlavning og bagning (ja, man kan godt lave en MEGA lækker chokoladekage uden mælk og æg)!


Jeg er mor til Adam, som blev 2 år i juli, og som er allergisk overfor mælk og æg. Vi har levet med allergien siden han var mindre end et år gammel, og han har været igennem både blodprøver og provokationer. Vi fik ham oprindeligt testet, da han konsekvent kastede op efter flasker med MME, og ikke bare på "gylpe-måden". 


Adam døjede også rigtig meget med børne-eksem. Jeg var til eksemskole hos astma og allergi Danmark, hvor jeg på mit spørgsmål om, hvornår man kan allergiteste, fik svaret fra en overlæge fra Odense Universitetshospital "det kan man med det samme!". Det et svar gik jeg til egen læge med, som indvilgede i at lade den da 7 mdr. gamle dreng teste. Mælkeallergi blev ikke påvist i de første blodprøver, men som den børnelæge, vi blev henvist til, sagde, var det "mere end nok for ham", at Adam udviste symptomerne. (Flere læger som ham tak!). 

Overraskende nok viste prøverne en tydelig æggeallergi (og ikke så overraskende en katte-allergi, der gjorde vi måtte af med vores to pelsede kræ). Ved provokation på Skejby sygehus i maj måned i år blussede Adam fuldstændig op i ansigtet og hævede under øjnene ved indtagelse af æg, og et par uger senere var det mælkens tur. Den nægtede han godt nok pure at drikke, men selv den ca. halve dl. han fik udløste dårlig mave og masser af eksem. Så vi kører videre i samme rille som hidtil. 

Jeg har aldrig kunnet få Adam til at drikke den specielle MME, som diætister (og tildels læger) er meget opsatte på, at de får. Den står i en dåse i skabet - og burde nok bare smides ud. I stedet får han kalk og D-vitamin tilskud i tyggetablet. Hidtil har han fået Apotekets udgave, men vi er lige overgået til Børnemineral fra New Nordic Healthcare. Vær opmærksom på, at nogle tyggetabletter indeholder laktose. (Det gør sig i øvrigt gældende for rigtig mange tabletter, så Adam får f.eks. høfebermedicin i mixturform). Derudover får han en almindelig børnevitamin efter lægens anbefaling. 

 
Indkøb til mælke- og æggefri kost

"Mælk": 
Idet man fra sundhedsstyrelsens side anbefaler at begrænse indtaget af rismælk hos børn under 2 år og soyaprodukter i hvert fald hos drenge under 3 år, har vi mest brugt havredrik, havrefløde, mandelmælk og kokosmælk i madlavningen. Adam drikker ikke mælkelignende drikke af kop. Der nøjes han med vand og lidt tynd saftevand eller fortyndet æblejuice, hvis det går højt. Kokosmælk køber vi bare økologisk på dåse, havredrik fåes i dagligvare handlen, og jeg ved at mandelmælk i hvert fald kan fåes i Kvickly, hvis man ikke vil lave det selv (den øvelse har jeg endnu ikke kastet mig ud i). 

Hvad angår fløde-erstatninger, har jeg købt dem i helsekostforretninger, hvor der findes et utal også ikke-ris eller soyabaserede. Jeg bruger hovedsaglig mandelmælk til sødere bagværk og havremælk til madlavning, kokosmælk bliver brugt til karry-retter, som Adam er vild med. 

Margarine 
Hvad angår smørrelse til brød, bagning, kartoffelmos osv har vi bedst erfaring med FRI margarine fra Coop. Den kører dagplejen nu også med til alle børnene derovre, så Adam ikke skal have noget specielt. Nogle af Becel-varianterne er også mælkefri, men vær på vagt, der er kærnemælkspulver i nogle af dem. 

Pålæg 
Pålæg er en jungle for sig! Man kan kun undre sig over, hvad æggehvidepulver laver i en økologisk kødpølse for eksempel! Her har Hanegal har været vores redning! De laver allergivenlig leverpostej, kødpølser og forskellige varianter af andre pølser (rigtig fint, når man har et "kødforskrækket" barn, der nægter at spise almindeligt kød, medmindre det er blendet til ukendelighed). 

Brød 
Med hensyn til købebrød kommer man rigtig langt ved at læse varedeklarationer, for langt det meste brød er faktisk mælke- og æggefrit. Vi har været rigtig glade for Pågen brød, og også her er det noget dagplejen har taget til sig, så alle børnene får "det samme" Italiensk brød har også altid været et hit her, og vores bager har garanteret, at hans grove ciabattaboller er fri for mælk og æg, så dem får Adam, hvis vi en sjælden gang får morgenbrød fra bageren. Dem ELSKER han! Der kommer et seperat blogindlæg om bagning og kager med lidt vel-afprøvede opskrifter, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på her. 


Is 
Selvom det jo ikke just er sund kost, så hører det sig nærmest sommerens udflugter til, at ungerne kan få en is, men når man har mælke og æggeallergi skrumper udvalget ind. Dog er isproducenterne faktisk ganske gode til at informere på deres hjemmesider. Så vi ved nu, at Adam gerne må få en Astronaut eller en Filur - alt efter "is-udbyder". Desuden er Urtekram kommet på markedet med 2 slags pindeis, som kun indeholder frugt, vand og sukker. Vi har fundet dem i Super Best og som specialvare i Fakta - de kan også købes i velassorterede Føtex butikker. 

Generelt 
Generelt set er det min erfaring, at større Kvickly-varehuse, har et forholdsvist godt udvalg til allergikere. Her har vi også fundet mælkefri chokolade, sødet med birkesød, som Adam får ved specielle lejligheder. De har også et rigtig fint udvalg af mælkeerstatninger. Ellers er et besøg i en god helsekost tiden værd. Hvis man bor i Århus, kan jeg anbefale Ren Kost i Jægergårdsgade. Her kan man få æggeerstatning, "mælk" i alverdens afskygninger, kiks, "mayonaise" og alverdens andre gode ting.

Jeg takker Anna for dette fine indlæg og ser meget frem til at kunne bringe endnu flere indlæg møntet på børn med fødevareallergi. Har du lyst til at læse mere om fødevareallergi, kan du besøge hjemmesiden www.foedevareallergi.dk. Her finder du masser af råd og vejledning til, hvad du kan gøre, hvis dit barn udviser overfølsomhed overfor madvarer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print