tirsdag den 19. december 2017

December og pebernødder

Normalt er jeg ikke stor fan af pebernødder. Jeg har altid synes de var en anelse kedelige og som børn fik vi altid at vide af vores bedstemor, at vi skulle spise flere pebernødder end slik (som om det hjalp en bjælde), så en særlig forkærlighed for pebernødder, kan man ikke just sige, at jeg har!

Men det tror jeg har ændret sig i år. Jeg har nemlig fundet en rocker-god opskrift på pebernødder i et gammelt hæfte fra Hendes Verden og det har været lige så stor en succes derhjemme som ude på arbejde.

De er så nemme at lave og indeholder ingredienser som de fleste kage-bagere allerede har i huset. Og det bedste er, at børnene kan være med til at lave dem!





Men jeg vil jo også rigtig gerne dele opskriften med jer!

Pebernødder (250 stk.)

125g sukker
125g sirup
75g smør
250g hvedemel
1½ tsk. kanel
½ tsk. kardemomme
1/4 tsk. peber (jeg bruger hvid peber)
½ tsk. natron
2 spsk. fløde

Smelt smør, sukker og sirup i en gryde. Hæld det over i en skål og lad det køle af. Imens blandes mel, krydderier og natron i en anden skål. Bland mel-krydderiblandingen over i sukker-smør blandingen sammen med fløde og rør det hele godt sammen til en fast dej. Tilsæt evt. lidt ekstra mel, hvis dejen stadig er lidt for klistret.

Rul dejen ud i lange stænger på ca 1 cm tykkelse, skær den ud i 1 cm tykke skiver og tril dem til kugler. Sæt dem på en bageplade og bag dem i ovnen på anden øverste ovnribbe ved 200 grader i ca. 6 minutter.

Lad dem køle af på en rist inden de kommes i kagedåsen.


NB: De er så gode, at du nok bliver nødt til at bage dobbelt portion for at de holder hele julen over...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print