lørdag den 16. februar 2019

Bananbrødkranse

Lige for tiden har jeg usandsynligt mange overmodne bananer, når vi kommer til slutningen af ugen. Den yngste er på frugtordningen i børnehaven og den ældste bryder sig ikke rigtig om have banan med i skolen - den bliver jo brun i madpakken...

Så står jeg der og skal finde på, hvad de så ellers kan bruges til de hersens bananer, for smide dem ud, ser jeg mig altså for god til!
Ofte ender det med at de ryger i en omgang bananpandekager, men når fryseren i forvejen bugner af bananpandekager, må der bare noget nyt til!

En dag, da jeg ledte efter madpakkeinspiration til Theresa i Sif Orellanas Spilopper og Stjerneskud, faldt jeg over en meget lige til opskrift på Elviras bananbrødkranse, som de så smukt er blevet navngivet. Ingen gær og ingen hævetid, hvilket gør, at hele molevitten er færdig på under 1 time!

Dejen er skøn at arbejde med og børnene kan sagtens selv være med til at lave dem.  Da Theresa så, at jeg ENDELIG var ved at bage igen, fandt hun sin skammel frem, vaskede hænder og ville gerne hjælpe med at rulle dejen til stænger og sno dem. Det var mega hyggeligt og så på en hverdag!

Resultatet blev 12 smukke brødkranse, som smager fortrinligt. Theresa var i hvert fald solgt og ville have dem med i børnehaven.


Til en anden gang vil jeg nok ikke bruge så overmodne bananer som mine var. Banansmagen var virkelig gennemtrængende, hvilket er godt, hvis man kan lide det. Men det kan også blive for meget af det gode. Elias og far var i hvert fald ikke fans...

Men nu til opskriften, som jeg har justeret en smule. Der står bl.a. i den oprindelige opskrift, at der skal bruges 400g hvedemel, men det synes jeg simpelthen virkede for voldsomt, så jeg brugte ca. 300g måske lidt mindre og det tog brødene bestemt ikke skade af. OBS: jeg æltede ved håndkraft.

12 bananbrødkranse
450g modne bananer
250g rugmel
250-300g hvedemel (prøv dig frem)
1 tsk. stødt kardemomme
2 tsk. stødt kanel
1½ tsk. salt
1½ tsk. natron
1 dl surmælksprodukt (jeg brugte græsk yoghurt)

Mos bananerne i melet og tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen godt og del den op i 10-12 stykker. Rul hvert stykke ud til en lang slange i lidt mel, så den ikke hænger fast i bordet.
Bøj slangen på midten og sno dem rundet som en spiral. Saml enderne, så du har en krans. læg den færdige krans på en bageplade beklædt med bagepapir og bag kransene i ovnen i 12-15 minutter ved 225 grader til de er gyldne og der dufter af krydderkage i hele hytten.



OBS: da de ikke er bagt på gær, er de ikke nær så luftige og kan hurtigt blive noget bastande også når de er kolde eller har været i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print