torsdag den 11. april 2019

Børn og slik - hvad tænker du?



Nu er jeg på ingen måde ekspert på området og skal hverken spille frelst eller bedrevidende. Når det handler om børn og sukker, lærte jeg allerede tidligt i mit moderskab, at det kan skabe næsten lige så meget røre som at tale om amning...

Jeg forsøgte at holde mine børns sukker indtag på et minimum og begrænsede det til, det der er naturligt i frugt og det fungerede rigtig godt. Lige indtil bedsteforældrene synes det var en god idé at introducere is, chokolade, vingummier og alle de ting, vi selv har fået som børn igennem 80'erne og 90'erne. Selvfølgelig forsøgte jeg stadig at holde den kørende på rosiner, hjemmelavet frugt is, mørk chokolade med højt kakaoindhold, æblechips og bananchips, men de fik jo smag for den forarbejdede sukker og når man først får det, så er det svært at stoppe igen. Sådan er det i hvert fald for mig.

Jeg ved at mange har slik-dage i weekenden (fredags- eller lørdagsslik) - det har vi også. Jeg prøver at gøre det til en lille del af et mellemmåltid, så børnene ikke udelukkende kører på forarbejdet sukker, ved at servere lidt frugt og grønt til, noget med lidt mere substans fx knækbrød eller en halv grovbolle og så hygge elementer som popcorn og lidt snold. Ovenstående giver et godt billede af hvordan vores lørdagsslik ser ud og børnene er vilde med det, så det fungere for os!

Vi har været heldige med, at ingen af børnene kan lide sodavand.Til gengæld ELSKER de juice/saft/smoothie på brik (hvor der er lige så meget sukker i som i sodavand) og om lørdagen får de så en brik juice til (det kan være Rynkeby solbær/ blandet saft, Capri Sun eller Innocent smoothie). Tidligere stod jeg ofte selv og lavede smoothies til dem, men i mange år har vi ikke haft en ordentlig blender og overskuddet var der bare ikke til at lade min umådeligt dårlige stavblender klare det. Så vi er overgået til den lette løsning, men en ny blender er kommet i hus, så lur mig om de der hjemmelavede smoothies ikke snart bliver aktuelle snart igen...

Hvad tænker du? Har køre i stram sukker politik derhjemme ligesom børnehaven anbefaler? Hvad har ændret sig fra børnene var små og til nu? Hvad er du selv vokset op med? Lad mig høre jeres input og lad os holde en sober debat!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print