mandag den 5. marts 2012

Troldemors mikrogrød

Dette er mit første gæsteindlæg og jeg var bare så glad for at jeg måtte få lov at lave det for min gæsteforfatter Troldemor, for jeg er helt sikker på, at det også er noget i nybagte mødre (og andre med grødspisende børn) kan nyde rigtig godt af.

Nogle synes, at det er lidt besværligt selv at skulle stå og lave grøden, for hvad kunne være nemmere end bare at koge vand, hælde færdigt grødpulver op i en tallerken og blande sammen. Problemet er jo stadig i bundt og grund, at når vi køber færdiglavet grød/mos m.v. så kan vi ikke selv styre, hvad der er i og i hvilke mængder. Derfor synes jeg stadig at hjemmelavet grød er bedre omend en færdiglavet kan gå, hvis man har travlt. Dog kan dette måske hjælpe lidt på det en travl morgen/aften og lette grødkogningen bare en lille smule, så man ikke skal stå og svede over gryden, hvis man vitterligt ikke har tid eller lyst.

Troldemor har derfor udviklet sine helt egne mikrogrøds-formler, som jeg har fået den store ære af at præsentere for jer her - fra en tidligere køkkenforskrækket mor:

Troldemors Mikrogrød

Fra 4 mdr.:
Risgrød: 2 dl vand og 3 spsk rismel - 2 min (omrøres efter 1 min)

Majsgrød: 2 dl vand og 3 spsk majsmel - 1 min 30 sek (omrøres efter hver 30 sek)

Hirsegrød - 2 dl vand og 3/4 dl hirseflager - 3 min

Fra 6 mdr.:
Havregrød: 2 dl vand og 3/4 dl havregryn - 2 min 10 sek

Øllebrød - 2 skiver rugbrød dækkes med vand, og står natten over i en skål - 2 min 40 sek

Troldemor bruger så frossen frugtmos til at søde og køle med. Du kan finde gode opskrifter på lækker frugtmos her på bloggen også...

Tilsidst tilsættes MME-pulver i efter forholdet 1 skefuld pr 30 ml (0,3 dl) vand - fx skal majsgrøden have cirka 6½ skefuld MME-pulver i.

Jeg skal lige huske at sige, at kogetiderne i mikroovnen kan godt variere alt efter hvilken effekt din mikroovn køre på, men prøv dig frem, til du er tilfreds med resultatet.

Jeg vil sige tusind tak til Troldemor for at muliggøre dette dejlige indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print